تعریف ثبت بین المللی برند
ثبت بین المللی برند "طبق سیستم مادرید"
فهرست کشورهای عضو سیستم مادرید
مزایای ثبت بین المللی برند "طبق سیستم مادرید"
حمایت از نام و نشان تجاری ثبت بین المللی شده "طبق سیستم مادرید"
شرایط و قوانین ثبت بین المللی برند "طبق کنوانسیون مادرید"
مدارک لازم جهت ثبت بین المللی برند "طبق کنوانسیون مادرید"
مراحل ثبت بین المللی برند "طبق کنوانسیون مادرید"
هزینه ثبت بین المللی برند "طبق کنوانسیون مادرید"
زمان ثبت بین المللی برند "طبق کنوانسیون مادرید"
بسیاری از افراد وشرکت هایی که فعالیت های بازرگانی و در سطح بین المللی دارند تمایل دارند هم به جهت جلوگیری از کپی بردای و هم برندسازی برای خود؛ در سایر کشورها نیز برند خود را به ثبت برسانند.
در گذشته چنانچه شخصی تصمیم به ثبت برند در سایر کشورها را داشت؛ باید ثبت برند به طور مجزا در تک تک کشورهای مدنظر انجام میشد که مستلزم پرداخت هزینه های بالا و طی شدن مدت زمان بسیار زیادی بود. به همین خاطر جهت حمایت از ثبت برند و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، کشورهای عضو کنوانسیون پاریس سیستمی را تحت عنوان ثبت برند مادرید راه اندازی نمودند.
به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه به دلیل ارایه چندین درخواست جهت ثبت برند در کشورهای مدنظر، سازمان جهانی مالکیت معنوی World Intellectual property Organization -WIPO سیستمی را جهت ثبت بین المللی نام و نشان تجاری ایجاد کرده است. 86 کشور در این سیستم عضو هستند؛ این سیستم تحت موافقتنامه مادرید اداره میگردد. با ثبت در تنها یک کشور عضو این کنوانسیون میتوان از حمایت های بین المللی مالکیت معنوی بهره مند شد.
ایران در تاریخ 28/5/1382 به موافقتنامه مادرید ملحق شد. بنایراین، نام و نشان های تجاری ثبت شده در ایران هم می توانند در سیستم مادرید ( بین المللی ) هم ثبت شوند.
فهرست کشورهای عضو سیستم مادرید:
1- فنلاند 2 - اسپانیا 3- دانمارک 4- سوئیس 5- آلمان 6- چین 7- بلژیک
8- فرانسه 9- انگلستان 10- اتحادیه اروپا 11- یونان 12- مصر 13- ایران
14- جمهوری چک 15- استرالیا 16- اتریش 17- کرواسی 18- ایتالیا 19- ژاپن
20- کره شمالی 21- کره جنوبی 22- نروژ 23- هلند 24- روسیه 25- ایسلند
26- ایرلند 27- پرتغال 28- لهستان 29- سوئد 30- آمریکا 31- ترکیه 32- کوبا
33- ارمنستان 34- قبرس 35- آذربایجان 36- بوسنی و هرزه گوین 37- آلبانی
38- بحرین 39- ترکمستان 40- اوکراین 41- ازبکستان 42- بلغارستان 43- بوتان
44- الجزیره 45- گرجستان 46- مجارستان 47- قرقیزستان 48- قزاقستان 49- غنا
50- استونی 51- بلاروس 52- کنیا 53- آنتیگوا و بارباردو 54- بن ایر 55- بنلوکس
56- بوتسوان 57- لیختن اشتاین 58- لیبریا 59- لسوتو 60- لتونی 61- لیتونی
62- موروکو 63- موناکو 64- مولداوی 65- مونته نگرو 66- ماداگاسکار 67- مقدونیه
68- مغولستان 69- موزانبیک 70- نامیبیا 71- عمان 72- رومانی 73- سودان
74- سنگاپور 75- اسلوونی 76- اسلوواکی 77- سبیرالئون 78- سان مارینو
79- سوریه 80- تاجیکستان 81- ویتنام 82- زامبیا 83- کوراکائو 84- سوازیلند
85- سینت مارتین 86- سائوتومه و پرنسیپ
به دلیل تنها یک درخواست برای یک کشور عضو کنوانسیون و پرداخت هزینه یک درخواست استفاده از این سیستم باعث به صرفه و ارزان بودن ثبت برند می شود.
اگر پس از ثبت تغییراتی برای برند مدنظر بود، انجام تغییرات با استفاده از سیستم مادرید بسیار راحت تر از ثبت در همان کشور می باشد.
با ثبت در یک کشور با استفاده از سیستم مادرید روند ثبت برند تسریع و بسیار راحت می شود.
با ثبت در تنها یک کشور عضو این کنوانسیون میتوان از حمایت های بین المللی مالکیت معنوی بهره مند شد.
از جعل و کپی برداری برند در سطح جهانی پییشگیری می کند.
تشویقان تاجران و مالکان برند به انجام امور بازرگانی در سایر کشورها با نام و نشان تجاری خود.
نام و نشان تجاری در کشورهای دیگر رسمیت می یابد.
ایجاد رقابتی سالم در سطح جهانی از طریق جلوگیری از تولید کالاهای بی کیفیت و ارسال به سایر کشورهای جهان.
با ثبت در تنها یک کشور عضو این کنوانسیون میتوان از حمایت های بین المللی مالکیت معنوی بهره مند شد.
مدت حمایت از نام و نشان تجاری ده سال است، پس از پایان مدت اعتبار قابلیت تمدید مجدد و استفاده از حمایت های بین المللی را دارد.
شرایط و قوانین ثبت بین المللی برند " طبق کنوانسیون مادرید" :
نام و نشان تجاری ابتدا بایستی به صورت ملی در مرکز مالکیت معنوی کشور متقاضی ثبت شود سپس جهت ثبت نام و نشان تجاری به صورت بین المللی اقدام نمود.
هزینه برحسب فرانک سوئیس محاسبه میشود.
ارایه تصدیق ثبت برند در کشور مبدا
ارائه تصویر مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) اعضا هیات مدیره و صاحبان امضا شرکت مدیران
ارائه تصویر روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی
ارائه نامه ای مبنی بر درخواست جهت ثبت بین المللی با ذکر کشور مدنظر خطاب به مرکز مالکیت معنوی ( اداره ثبت علایم تجاری)
تنظیم معرفی نامه نماینده شرکت روی سربرگ شرکت ممهور شده به مهر شرکت و امضا شده توسط اعضا هیات مدیره و صاحبان امضا شرکت یا وکالتنامه وکیل دادگستری
رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه بین المللی سیستم مادرید جهت بررسی
اخذ و ارایه تصویر کارت بازرگانی
ارائه نامه ای مبنی بر درخواست جهت ثبت بین المللی با ذکر کشور/ کشورهای مدنظر خطاب به مرکز مالکیت معنوی ( اداره ثبت علایم تجاری)
تهیه و تکمیل فرم درخواست ثبت مادرید به یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی و یا اسپانیایی
تهیه و تکمیل فرم محاسبه هزینه (هزینه بر اساس کشور / کشورهای مدنظر، همچنین بر اساس تعداد طبقات برند و محصولات مشخص و اعلام می شود و به فرانک سوئیس به حساب WIPO باید واریز و پرداخت گردد).
پرداخت هزینه و ارسال گواهی پرداخت
پیوست نمودن مدارک ثبت داخلی برند
پس از ارسال درخواست بررسی انجام شده و در صورتی که تمام موارد به درستی انجام شده باشد تایید ثبت در کشور مدنظر انجام می شود.
هزینه بر اساس کشور / کشورهای مدنظر، همچنین بر اساس تعداد طبقات برند و محصولات مشخص و اعلام می شود.
هزینه ثبت نام و نشان تجاری بین المللی به واحد پولی فرانک کشور سوئیس محاسبه می گردد.
با توجه به اینکه روند ثبت در خارج از ایران انجام می شودنمیتوان زمان دقیقی را اعلام نمود