ثبت شرکت آلامتو موسسه ثبت شرکت الامتو برترین موسسه ثبت ایران

موسسه خدمات اداری آلامتو

021 8842 3996
انجام کلیه خدمات بصورت غیر حضوری و حضوری
sabtalamto@gmail.com

مزیت های ثبت توسط آلامتو:
1- مشاوره رایگان
2- کارشناسان حرفه ای
3- صرفه جویی در هزینه(حداقل کارمزد)
4- صرفه جویی در زمان
5- اعزام کارشناس به محل کار شما
6- پشتیبانی دائمی​​​​​​​

مقدمه ای بر اهمیت ثبت شرکت

از روند شروع کسب و کار چه میزان اطلاعات دارید؟ 
چه کارهایی قبل و بعد از شروع کسب و کار باید انجام داد؟ 
آیا برای انجام کسب و کارتان ایده و برنامه ریزی صحیح، اصولی و قانونی دارید؟
انجام امور مربوط به کسب و کار چه مدت زمان نیاز دارد؟
از قوانین و مقررات کسب و کارها چه می دانید؟
برای اینکه در کسب و کارمان با مشکل و مانعی مواجهه نشویم چه اقداماتی باید انجام بدهیم؟
از ثبت شرکت، ثبت برند، طرح صنعتی و... چه میزان اطلاعات دارید و از اهمیت انجام آن ها چه می دانید؟
لزوم بهره مندی از تجربه متخصصین در این زمینه چقد راست و چرا؟ 
عمده ترین مشکلی که در راه اندازی کسب و کار در ایران وجود دارد عدم آگاهی از اقدامات و امور قانونی می باشد. شخص پس از شروع کسب و کار با مشکلات و موانعی مواجهه می شود که در ادامه به طرح این مسایل خواهیم پرداخت. 
عدم آگاهی از اینکه ثبت چیست و ثبت شرکت چه مزایایی دارد که همین امر باعث به تعویق انداختن ثبت شرکت می باشد
عدم آگاهی از اینکه برند، طرح صنعتی، بسته بندی، ایده چیست و عدم ثبت آن ها چه مشکلاتی را به بار خواهد آورد
عدم آگاهی از مجوزهای مورد نیاز .
عدم آگاهی از امور مالیاتی و حسابداری.
عدم آگاهی از تمام مواردی که قابل انجام هستند برای اینکه از تسهیلات بانک ها – بیمه – دارایی و............ برخوردار شویم.

ما به شما این تضمین را میدهیم که با مشاوره ای کامل و بدون هزینه از ابتدا تا همیشه کسب و کار در کنارتان خواهیم ماند و این اطمینان را داریم که  انجام اموری که بر عهده ما خواهید گذاشت با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه خواهد بود.
در ادامه و به ترتیب  مواردی که برای کسب و کار به آنها نیازمند هستید در اختیارتان خواهیم گذاشت.


شِرکت و موسسه چیست و از آن ها چه میدانید؟ 

زمانیکه حداقل دو نفر سرمایه خود را با هم به اشتراک می گذارند و کسب و کار خود را راه اندازی می کنند با هم در سود و زیان سرمایه مشترک و شریک میشوند. زمانیکه این نفرات در نظر دارند سرمایه خود را به صورت رسمی و قانونی به اشتراک بگذارند بایستی یک شخصیت حقوقی ثبت کنند و برای آن نامی در نظر بگیرند. ثبت شرکت در نگاه اول شاید امری بی اهمیت و غیرضروری به نظر برسد اما اهمیت آن زمانی مشخص می شود که شما وارد کاری شده باشید و طرف قرارداد و کار از شما یک شخصیت حقوقی ثبت شده می خواهد که اعتبار کافی را داشته باشد که در مسایل قانونی خود با مشکلی مواجهه نشود و آسوده خاطر با شما همکاری نماید و اعتبارات سرمایه خود را در اختیار شما قرار دهد. همان طور که با تولد هر فرد، مدارک شناسایی جهت هویت یابی در اجتماع در اختیار آن قرار می گیرد با ثبت ( تولد ) یک شخصیت حقوقی کسب و کار شما دارای هویت و شخصیتی مستقل میشود که میتواند صاحب حق و حقوق و اموال باشد.
بر اساس مندرجات قانون اساسی، هر شخصی اعم از ایرانی یا خارجی که تصمیم به تشکیل و فعالیت در خاک ایران را دارد حتما قالب شخصیت حقوقی فعالیت نموده وگرنه از طرف دولت ایران به رسمیت شناخته نمی شود و فعالیت آن غیرقانونی می باشد و به جزای نقدی و انحلال و ممنوعیت از فعالیت محکوم خواهد شد.
نوع دیگری از شخصیت حقوقی، موسسه می باشد، موسسات غیرتجاری اشخاصی حقوقی هستند که فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و برخلاف شرکتها جنبه تجارتی ندارند.
مزایای ثبت شرکت؛
اصلی ترین و مهم‌ترین مزیت شخصیت حقوقی استقلال شخصیتی که شخصیت حقوقی نام دارد، از شخصیت حقیقی اعضای آن است. دارایی‌ها متعلق به شخصیت حقوقی خود است پس در نتیجه هیچ‌ کدام از شرکا نمی‌تواند به ‌تنهایی در آن دخل و تصرفی داشته باشند. 
ایجاد امنیت حقوقی و قانونی هم برای شرکا و هم برای مشتریان، فعالیت رسمی و قانونی، انجام معاملات تجاری با سایر کشورها و برندها، حضور در مناقصات و مزایدات دولتی، اخذ نمایندگی داخلی و خارجی، دریافت تسهیلات و وام، کسب اعتماد مشتریان و سازمان ها و اشخاص حقوقی ، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، اعتبار بخشیدن به فعالیت ها و کسب و کار، بهره مندی از تخصص و توان و سرمایه افراد، برخورداری از حقوق قانونی در دعاوی و اختلافات، مشخص بودن حقوق و سرمایه هر یک از اعضا و شرکا، کسب و کارهایی که به صورت حقیقی توسط شخص انجام میشود پس از غیبت  شخص به هر دلیل (فوت، بازنشستگی، از کار افتادگی و...) عملا فسخ می گردد در حالیکه همین کسب و کار با ثبت از شخص به شخص یا اشخاص دیگری تحت عنوان هیئت مدیره منتقل می گردد و باعث دوام و پایداری کسب و کار مورد نظر می گردد که نتیجه آن جلب اعتماد سرمایه گذاران - شرکا و مشتریان است.

مشکلاتی که در صورت عدم ثبت شرکت مواجه خواهید شد:

بر اساس مندرجات قانون اساسی، هر شخصی اعم از ایرانی یا خارجی که تصمیم به تشکیل و فعالیت در خاک ایران را دارد باید حتما در قالب شخصیت حقوقی فعالیت نموده وگرنه از طرف دولت ایران به رسمیت شناخته نمی شود و فعالیت آن غیرقانونی می باشد و به جزای نقدی و انحلال شخصیت حقوقی و ممنوعیت از فعالیت محکوم خواهد شد.
در صورت ایجاد اختلاف بین شرکا امکان پیگیری از طریق مرجع قانونی وجود نخواهد داشت ضمن اینکه عدم ثبت شراکت ( به صورت ثبت شرکت ) میتواند باعث عدم ثَبت و پذیرش مسئولیت‌ها و تعهدات از جانب شرکا شود.
دریافت نمایندگی از اشخاص حقوقی و برندهای داخلی و خارجی مستلزم ثبت شرکت و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌هایی است که از سوی شما انجام می شود.
شِراکتهای ثبت نشده بر اساس قانون امکان حضور در مناقصات و مزایدات را نخواهند داشت.
در صورت عدم ثبت شرکت فعالیت‌های انجام شده در چهارچوب قانونی نبوده و وجه قانونی نخواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از مشتریان حقیقی و حقوقی نمی توانند اعتماد کرده و با اطمینان خاطر همکاری خود را با مجموعه ثبت نشده ادامه دهند.


انواع شرکتها

اشخاص حقوقی به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم می شوند. 

الف- مدنی

مطابق ماده 571 قانون مدنی؛ اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو مشاع، هر گاه اموالی در مالکیت مشترک دو یا چند نفر باشد، چنین مالکیتی مشاع و چنین حالتی را اشاعه می گویند. اشاعه آن است که مالکیت همه مالکان، در همه ذرات شی مربوط پراکنده بوده و وجود داشته است. مالکیت مشاع است و تشکیل آن یا ناشی از عقد است ( اختیار ) و یا جنبه قهری دارد. شِرکت مدنی شخص حقوقی نیست و اقامتگاه ندارد.

ب- مطابق ماده 20 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، اشخاص حقوقی تجاری به 7 مورد تقسیم می شوند.

1- سهامی
1-1- سهامی خاص
1-2- سهامی عام
2- مختلط غیر سهامی
3- مختلط سهامی
4- نسبی
5- تعاونی تولید و مصرف
6- با مسئولیت محدود
7- تضامنی

نکات قابل توجه در مورد انواع شخصیت های حقوقی
 از هفت نوع شخصیت حقوقی تجاری در قانون تجارت،مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی و نسبی مطابق لایحه اصلاح قانون تجارت مصوب 1384 هیات وزیران حذف شده اند، در حال حاضر چهار نوع یعنی سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی و تعاونی رسمیت دارند.
 مطابق لایحه اصلاح بخشی از قانون تجارت تصویب شده در تاریخ 24/12/1347 شخصیت حقوقی سهامی نیز به دو گروه طبقه بندی می شوند: اول: سهامی عام  دوم: سهامی خاص 
اشخاص حقوقی قابلیت تبدیل به دانش بنیان شدن را دارند. همینطور تمام انواع آن را میتوان در مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی ثَبت نمود.


ثبت شرکت سهامی

چون سرمایه به سهام تقسیم میشود به آن ها سهامی گفته می شود. سرمایه به قسمت های مساوی تقسیم میشود که هر قسمت را سهم می گویند و به صورت سهام بین سهامداران تقسیم میشود و تعهد هر یک از سهامداران به میزان اسمی سهام ایشان می باشد. منظور از مبلغ اسمی سهام، تمام مبلغی است که سهامدار به عنوان سهم و سرمایه به شخصیت حقوقی وارد کرده است. این شخصیت های حقوقی تجاری هستند حتی اگر موضوع فعالیت آن ها، بازرگانی نباشد. سهامی به 2 نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می شوند.

الف- ثبت شرکت سهامی خاص
سهام و سرمایه در ثبت شرکت سهامی خاص
تمام سرمایه در سهامی خاص از طریق آورده موسسین تامین می شود. 
۳۵٪ از مبلغ سرمایه پس از تایید نام به حسابی که به نام شخصیت حقوقی جدید افتتاح میشود واریز شده و مبلغ پس از ثبت نهایی و صدور شماره ثَبت قابل برداشت می باشد.
۶۵٪ مابقی سرمایه در تعهد سهامداران می باشد به همین دلیل شخص حقوقی سهامی خاص دارای اعتبار بالاتری بوده و جهت حضور در مناقصات و مزایدات در اولویت می باشند.
حداقل سرمایه جهت ثَبت یک میلیون ریال می باشد.
اعضا و هیئت مدیره در ثبت شرکت سهامی خاص
 سهامی خاص از ۳نفر به عنوان عضو هییت مدیره تشکیل شده است که حتما باید دارای سهم باشند و دو نفر به عنوان بازرس.
 اعضا هیئت مدیره در این نوع دو سال و بازرسین یکسال مالی دارای اعتبار می باشند. 
پس از پایان مدت اعتبار اعضا هییت مدیره و بازرسین بایستی نسبت به تمدید و یا تغییر اعضا هیات مدیره و بازرسین اقدام شود درغیراینصورت جهت انجام امور بانکی و قانونی فاقد اعتبار خواهد بود.
سهامی خاص باید تمام سمت ها بایستی رعایت شده باشد یعنی مدیرعامل، رییس هییت مدیره و نایب رییس هییت مدیره حتما باید مشخص شوند. 
یک نفر میتواند دو سمت داشته باشد مثلا مدیرعامل میتواند رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره باشد. 
مطابق ماده ۱۰۷ اصلاحی قانون تجارت در این نوع شخصی که به عنوان عضو هیئت مدیره معرفی میشود حتما باید دارای حداقل یک سهم به عنوان سهم وثیقه باشد، در واقع اعضا هیئت مدیره از بین سهامداران انتخاب میشود و تنها مدیرعامل میتواند خارج از سهامداران باشد مشروط بر اینکه خارج از اعضا هیئت مدیره باشد . 
تعداد سهام وثیقه ای که جهت تصدی مدیران نیاز هست در اساسنامه مشخص می گردد؛ در صورتی که مدیری در هنگام انتخاب، دارای تعداد سهام وثیقه مشخص شده طبق اساسنامه نباشد مطابق ماده 115 اصلاحی قانون تجارت طی مدت یک ماه تعداد سهام وثیقه مشخص شده در اساسنامه را تهیه نماید، در غیر اینصورت از هیئت مدیره اخراج خواهد شد.
بازرسین و اعضای هیئت مدیره نباید با هم نسبت فامیلی داشته باشند.
در سهامی خاص افرادی که به عنوان عضو هیئت مدیره و یا به عنوان بازرس (یکی بازرس اصلی و دیگری بازرس علی البدل ) انتخاب میشوند باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشند چرا که شخص با سن قانونی کمتر از 18سال تنها میتواند به عنوان سهامدار باشد.
افراد غیر ایرانی میتوانند به عنوان عضو هیات مدیره و یا سهامدار حضور داشته باشند. مطابق  ماده 110 اشخاص حقوقی می توانند جز هیئت مدیره باشند.
مطابق ماده 111 افرادی که دارای حکم قطعی هستند و دارای جرایمی مانند اختلاس،  سرقت، کلاهبرداری باشند       نمی توانند به عنوان اعضا هیئت مدیره باشند. 
جهت ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به مدرک تحصیلی نمی باشد.
تمام اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل اقرارنامه ای مبنی بر عدم ممنوعیت های قانونی اعلام شده در ماده 141 – 111 و  126  قانون جهت عضویت در هیأت مدیره و قبول سمت مدیرعاملی امضا می کنند و همینطور اقرارنامه ای توسط بازرسین مبنی بر عدم دارا بودن نسبت فامیلی با مدیران یا مدیرعامل (نسبی و یا سببی ). همینطور اقرار نامه ای از طرف مدیران و مدیرعامل شخصیت حقوقی که به بازرسین و یا همسرشان مبلغی پرداخت نمی شود.
نکاتی در مورد در ثبت شرکت سهامی خاص
 در نام شخصیت حقوقی حتما عنوان سهامی خاص قید شود .
 روزنامه کثیرالانتشاری جهت انتشار آگهی های قانونی اعلام و در اساسنامه درج گردد .
آغاز  و پایان سال مالی جهت اعلام گزارش به بازرس و مجمع عمومی سالانه در اساسنامه مشخص باشد.
اوراق ثبتی شامل : اساسنامه، اظهارنامه سهامی خاص، مجمع عمومی موسسین، مجمع عمومی هیات مدیره 
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص
ارایه تصویر مدارک شناسایی تمام اعضا هیات مدیره ، سهامداران و بازرسین
تکمیل و ارایه مواردی مانند ( آدرس و کد پستی شخصیت حقوقی و سکونت اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن میزان سهام هر سهامدار و سمت های اعضا هیات مدیره و سرمایه، مشخص نمودن موضوع فعالیت، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام (حداقل 5 اسم که دارای 3 سیلاب خاص باشند ) اخذ مجوز مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت
در صورتی که اشخاص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره یا سهامدار یا بازرس باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی، اعلام یک شخص به عنوان نماینده طی ارایه یک معرفی نامه در سربرگ مهر و امضا شده و معرفی شخص به عنوان نماینده خود و ارائه تصویر مدارک شناسایی نماینده ( کپی شناسنامه و کارت ملی ) 
در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی به عنوان سهامدار یا عضو هیات مدیره انتخاب شود ارائه تصویر برابر با اصل  شده پاسپورت برای اشخاص حقیقی و ارائه گواهی ثبت شرکت که اخرین آخرین وضعیت را نشان دهد، ارائه اصل و ترجمه رسمی و پاسپورت نماینده و یا وکیل؛ برای اشخاص حقوقی
ارائه گواهی بانکی پرداخت ۳۵% سرمایه اولیه ( پس از تایید نام ِ)

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص 

1-در صورت تمایل به انجام درخواست توسط مجموعه ما پس از عقد قرارداد مدارک مورد نیاز درخواست میشود .
2-تکمیل مدارک  و مشخصات مورد نیاز ( تکمیل و ارایه مواردی مانند  آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره – مشخص نمودن میزان سهام هر سهامدار و سمت های اعضا هیات مدیره و سرمایه - مشخص نمودن موضوع فعالیت– انتخاب اسامی مدنظر جهت نام (حداقل 5 اسم که دارای 3 سیلاب خاص باشند ) اخذ مجوز مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت.
3- تنظیم صحیح اساسنامه: یکی از مهمترین مراحل در ثبت شرکت تنظیم صحیح اساسنامه می باشد چرا که تمام موارد مربوط به مشخصات و موارد قانونی در آن درج می گردد؛ مطابق ماده 8 اصلاحی قانون تجارت از جمله مواردی که در اساسنامه باید مشخص باشد: موضوع فعالیت، سرمایه ، سهامداران، تعداد سهام و سهام هریک از سهامداران به تفکیک، شرایط تشکیل مجامع، نحوه انحلال و تغییرات.
4-تنظیم اظهارنامه: مطابق ماده هفت قانون تجارت تنظیم اظهارنامه الزامی بوده و اظهارنامه بایستی میزان سرمایه) نقدی و غیر نقدی به تفکیک میزان مبالغ پرداخت شده، نام و مشخصات بانک و حسابی که مبلغ سرمایه به آن واریز شده است مشخص شود.
5-ثبت درخواست و اخذ تاییدیه نام: پس از انتخاب نام مناسب ( ضوابط انتخاب نام در بخش های قبلی اشاره شده است(  اسامی جهت بررسی به اداره ارسال می گردد و در صورت دارا بودن شرایط یکی از نام ها مورد تایید قرار می گیرد.
6-پس از تایید نام افتتاح حساب جهت پرداخت 35 درصد سرمایه، امضا اوراق ثبتی و ارسال به اداره جهت بررسی توسط کارشناس
7-پس از بررسی توسط کارشناس و در صورت تایید تمام موارد آگهی و شماره ثَبت صادر می شود.
8-پرداخت روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار
9-اقدام جهت اخذ دفاتر پلمپ" مالیاتی" (در بخش دفاتر پلمپ به طور کامل شرح داده شده است)



ب- ثبت شرکت سهامی عام

 ثبت شرکت سهامی عام  Register Publicly listed company
تعریف شرکت سهامی عام
سهامی عام شخصیت حقوقی است که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به مردم تامین می شود. بیست درصد ازسرمایه توسط موسسین تعهد شده و حداقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده در حسابی به نام شخص حقوقی در شرف تاسیس سپرده می شود. سهام سهامی عام در بورس داد و ستد می شود.
 
​​​ویژگی های و شرایط سهامی عام
با توجه به اینکه بخشی از سرمایه و سهام از طریق فروش سهام به عموم تامین می گردد، جهت فروش سهام باید اعلامیه پذیره نویسی منتشر گردد، در سهامی خاص پذیره نویسی امکان پذیر نمی باشد.
20% از سرمایه سهامی عام توسط موسسین تعهد و حداقل 35% توسط سهامداران در هنگام تاسیس به حساب جاری شخص حقوقی در شرف تاسیس سپرده می شود، مابقی سرمایه از طریق فروش سهام به عموم تامین می گردد. افرادی که تمایل به خرید سهام را دارند، باید به بانک مراجعه کرده و ورقه های تعهد سهم را امضا نموده و مبالغ مربوط به سهام را پرداخت نمایند.
حداقل سرمایه سهامی عام 5 میلیون ریال می باشد.
در سهامی عام میتوان اوراق قرضه منتشر نمود.
مطابق ماده 107 لایحه قانونی 1347جهت ثبت شرکت سهامی عام تعداد اعضا باید حداقل 5 نفرباشند.
 
پذیره نویسی سهامی عام
معنی لغوی پذیره نویسی نوشتن و امضا کردن در پای سند و نوشته است. در واقع پذیره‌ نویسی یعنی، تعهد انجام کار یا تعهد موردی که در سند نوشته و شرح داده ‌شده است.
مطابق ماده ۳۸ قانون تجارت سهامی عام، هنگامی ثَبت و تشکیل می‌گردد که کلیه سهام و سرمایه آن هم توسط موسسین و هم از طرف مردم تامین شده باشد.
روند انجام پذیره نویسی
 ابتدا باید طرح پذیره نویسی تهیه شود و توسط تمامی مؤسسین امضا شود.
تحویل دادن طرح پذیره نویسی به علاوه اظهارنامه و اساسنامه تدوین شده به واحد ثبتی مربوطه
بررسی طرح پذیره نویسی، اظهارنامه و اساسنامه  توسط اداره و تطبیق آن‌ها با قانون
در صورتی که موردی وجود نداشته باشد، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی سهام توسط اداره صادر می‌ شود
انتشار و چاپ اعلامیه‌ای در روزنامه‌ای که توسط موسسان تعیین شده است. در این اعلامیه، بانکی که تعهد سهام در آن انجام می‌شود هم مشخص می شود.
اعلامیه باید شامل این موارد باشد:
آدرس و شعب آن، نام، اعلام مبلغ تعهد شده و پرداخت شده سرمایه، موضوع فعالیت، اعلام هزینه های انجام شده تدارک مقدمات تشکیل، تعیین مهلتی جهت خرید سهام، مبلغ سرمایه و مشخص نمودن مبلغ نقدی وغیر نقدی آن به تفکیک تعداد و نوع سهام ( اگر تمام یا بخشی ازسرمایه غیر نقدی است؛ مقدار، مشخصات و ارزش آن باید مشخص باشد).
در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت یا در صورتی که جهت انجام فعالیت مدنظرنیاز به اخذ موافقت ازمراجع خاصی باشد؛ مشخصات مجوز یا موافقت اصولی مشخص شود.
بانکی که تعهد سهام در آن انجام می‌شود هم مشخص شده و شماره حساب بانکی اعلام گردد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود ‎ یا ال‌ال‌سی به انگلیسی: LLC  مطابق  ماده ۹۴ قانون تجارت ایران شخص حقوقی با مسئولیت محدود به این شکل تعریف شده است : ( بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد - فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات است).
اوراق و مدارک ثبتی با مسئولیت محدود: تقاضانامه، شرکتنامه، صورت جلسه هیئت مدیره، صورت جلسه  مجمع عمومی موسسین، آگهی تأسیس، روزنامه رسمی، پلمپ دفاتر
سرمایه و سهم الشرکه مسئولیت محدود
هر یک از شرکا سرمایه ای را با خود وارد می کنند که سرمایه به سهام تقسیم نمیشود ، به سرمایه ای که هر یک از افراد با خود به وارد میکنند سهم الشرکه و به شخص دارنده سهم الشرکه، شریک گفته می شود. شرکا در مسئولیت محدود نسبت به مبلغ سرمایه ای که وارد نموده اند ( سهم الشرکه ) متعهد و موظف هستند.
مطابق ماده 102 قانون تجارت برای سهم الشرکه شخص، برگه سهام صادر نمیشود به همین خاطر جهت انتقال سهم الشرکه رضایت سایر شرکا و اعضا الزامیست.
در این نوع از شخصیت حقوقی مبلغ اولیه سرمایه پرداخت نمی شود فقط در زمان ثبت مدیرعامل اقرار می کند که مبلغ را دریافت کرده است ( این اقرار میتواند ظاهری و بدون پرداخت مبلغ باشد ).
حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال می باشد. 
مطابق ماده 103 قانون تجارت سهم الشرکه قابل نقل و انتقال نبوده مگر طی تنظیم سند رسمی در دفترخانه  اما به طور معمول شرکا از طریق ورود و خروج یا کاهش و افزایش؛ سهم الشرکه را جابجا می کنند که در بخش های دیگر به تفصیل این موارد توضیح داده شده است. 
جهت انتقال سهم الشرکه رضایت شرکای که حداقل سه چهارم سهم الشرکه را دارا هستند و اکثریت عددی اعضا رعایت شده باشد.
اعضا، هیئت مدیره و شرکا با مسئولیت محدود
حداقل از دو نفر به عنوان شریک تشکیل شده است.
مسئولیت اعضا به مدت نامحدود است یعنی تا هر زمان که اعضا رضایت داشته باشند فرد باقی خواهد ماند و نیاز به تمدید هر ساله نخواهد بود.
 الزامی جهت معرفی تمام سمت ها وجود ندارد یعنی حتی می توان با یک نفر به عنوان مدیرعامل و یک نفر به عنوان شریک ثبت شود و یا شریک می تواند هیچ سمتی نداشته باشد. 
مطابق ماده 104 قانون تجارت هیات مدیره شخص حقوقی با مسئولیت محدود می تواند شامل یک یا چند نفر باشد که این اعضا یا از بین شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب می شوند برای مدتی محدود مثلا یک یا دو سال یا مدتی نامحدود . به موجب این ماده هیات مدیره شخص حقوقی با مسئولیت محدود الزامی جهت داشتن سهم الشرکه ندارند.
مطابق ماده 106 قانون تجارت اتخاذ تصمیم در امور شخص حقوقی به موجب رضایت شرکایی که حداقل نصف سهم الشرکه را دارا هستند انجام می شود. اگر طی دعوت اول حدنصاب حاصل نشد باید مجددا شرکا دعوت میشوند و تصمیمات به موجب رضایت اکثریت عددی گرفته می شوند.
مطابق ماده 107 قانون تجارت حق رای  به نسبت سهم الشرکه ای که شرکا دارند مشخص می شود، در صورتیکه در اساسنامه به شکل دیگری تعیین و مشخص شده باشد مطابق اساسنامه انجام میشود، همچنین تقسیم سود و ضرر طبق اساسنامه می باشد، اگر در اساسنامه به شکل خاصی تعریف نشده باشد تقسیم به نسبت سهم الشرکه شرکاء خواهد بود.
مطابق ماده 195 قانون تجارت ، در صورتی که در شخص حقوقی با مسئولیت محدود شرکا بیش از 12 نفر ‌باشد باید هیئت نظار تشکیل شود هیئت نظار از  سه نفر از شرکا تشکیل می شود که عضو هیئت مدیره نباشند. این هیئت باید سالی یک مرتبه مجمع عمومی را تشکیل دهد. هیئت نظار باید بررسی نماید که دستور مواد 96 و 97 قانون تجارت رعایت شده است.
مطابق ماده 96 شخص حقوقی با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.
 مطابق ماده 97 در شرکتنامه باید صراحتاً قید شده باشد که سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است.
مطابق ماده 100 قانون تجارت شخص حقوقی با مسئولیت محدودی که برخلاف مواد ۹۶ و ۹۷ تشکیل و ثبت شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکاء در مقابل ‌اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان را ندارند.
مطابق ماده 101 قانون تجارت اگر شخص حقوقی به استناد ماده قبل باطل شد شرکا، هیات نظار و هیئت مدیرانی که در حین ابطال یا پس از آن مشغول به فعالیت بوده اند در قبال سایر شرکاء و اشخاص ثالث دیگر جهت جبران خسارت ناشی از ابطال مسئول می باشند.
در نام حتما باید مسئولیت محدود قید شود و نام شرکا در اسم شخص حقوقی نباشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود 
ارایه مدارک شناسایی تمام اعضا و شرکا (کارت ملی و شناسنامه).
تکمیل و ارایه مواردی مانند ( آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره – مشخص نمودن میزان سهم الشرکه  هر یک از شرکا و سمت های اعضا هیات مدیره -  مشخص نمودن سرمایه - مشخص نمودن موضوع فعالیت –  انتخاب اسامی مدنظر جهت نام ( حداقل 5 اسم که دارای 3 سیلاب خاص باشند) اخذ مجوز مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت.
تکمیل تقاضانامه، شرکتنامه، صورت جلسه هیئت مدیره، صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط تمام شرکاء و اعضا هیات مدیره امضاء شده باشد.
درصورتی که اشخاص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره یا سهامدار باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی، اعلام یک شخص به عنوان نماینده طی ارایه یک معرفی نامه در سربرگ مهر و امضا شده و معرفی شخص به عنوان نماینده خود و ارایه تصویر مدارک شناسایی نماینده ( کپی شناسنامه و کارت ملی ).
در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی به عنوان سهامدار یا عضو هیات مدیره انتخاب شود ارائه تصویر برابر با اصل  شده پاسپورت برای اشخاص حقیقی و ارائه گواهی ثبت شرکت که اخرین وضعیت شخص حقوقی را نشان دهد،  ارائه اصل و ترجمه رسمی و پاسپورت نماینده و یا وکیل؛ برای اشخاص حقوقی.
امضا اقرارنامه ای که در متن صورتجلسه ارائه میشود؛ توسط تمام اعضا هیات مدیره و مدیرعامل مبنی بر عدم مشمولیت ممنوعیت های قانونی اعلام شده در  اصل ۱۴۱ قانون اساسی و ماده های  111 و 126  قانون تجارت، جهت عضویت در هیأت مدیره و قبول سمت مدیرعاملی.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود
در صورت تمایل به انجام درخواست توسط مجموعه ما پس از عقد قرارداد مدارک مورد نیاز درخواست می شود 
تکمیل مدارک و مشخصات مورد نیاز ( تکمیل و ارایه مواردی مانند آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن میزان سهم الشرکه هر یک از شرکا و سمت های اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن موضوع فعالیت ، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام (حداقل 5 اسم که دارای 3 سیلاب خاص باشند) اخذ مجوز مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت. 
تکمیل تقاضانامه، شرکتنامه، صورت جلسه هیئت مدیره، صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط تمام شرکاء و اعضا هیات مدیره امضاء شده باشد.
تنظیم صحیح اساسنامه: یکی از مهمترین مراحل در ثبت شرکت تنظیم صحیح اساسنامه می باشد چرا تمام موارد مربوط به مشخصات و موارد قانونی در آن درج می گردد.
تنظیم صحیح شرکتنامه و تقاضانامه. 
ثبت درخواست و اخذ تاییدیه نام: پس از انتخاب نام مناسب برای شخص حقوقی اسامی جهت بررسی به اداره ارسال می گردد و در صورت دارا بودن شرایط یکی از نام ها مورد تایید قرار می گیرد. 
امضا اوراق ثبتی و ارسال به اداره ثبت شرکت ها جهت بررسی توسط کارشناس.
پس از بررسی توسط کارشناس و در صورت تایید تمام موارد؛ آگهی و شماره ثبت صادر میشود.
دریافت آگهی و اوراق ثبتی توسط وکیل.
پرداخت روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار.
مطابق قانون جدید اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده دارایی جهت تحویل مدارک الزامی است.
اقدام جهت اخذ دفاتر پلمپ" مالیاتی" (در بخش دفاتر پلمپ به طور کامل شرح داده شده است).

ثبت شرکت تعاونی 

مطابق ماده ۲ (اصلاحی ۰۹ˏ۰۴ˏ۱۳۵۲) معنی تعاونی به این شکل می باشد : تعاونی از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که بمنظور رفع نیازمندیهای مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از‌ طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که در این قانون مصرح است تشکیل می‌شود. تعاونی که بیش از 500 عضو داشته باشند و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، "تعاونی بزرگ" می باشند.
نکاتی در مورد تعاونی 
مطابق تبصره2 ماده 2  دستورالعمل تشکیل تعاونیها باید در تابلوها و سربرگهای تعاونی عنوان"تعاونی" بطور واضح و خوانا قید شود. 

جهت تأسیس تعاونی باید حداقل ۷ نفر به عنوان عضو معرفی شوند که حایز شرایط قانونی عضویت در تعاونی باشند. از جمله این شرایط : نداشتن ممنوعیت قانونی، تابعیت ایرانی، و عدم عضویت در تعاونی مشابه، می باشد.
اعضا فقط اشخاص حقیقی هستند.
 
تمام یا حداقل ٥١% سرمایه تعاونی توسط اعضا تامین می شود. نهادهای عمومی، شوراهای اسلامی کشوری، بانكها، وزارتخانه ها، شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت و تحت پوشش دولت و...... جهت اجرای بند ٢ اصل ٤٣ قانون اساسی می توانند از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشاركت، مضاربه، مزارعه، مساقات اجاره، اجاره به شرط تملیک، شرط فروش اقساطی و صلح می توانند در تامین یا افزایش سرمایه تعاونی کمک نموده بدون اینکه عضو باشند. 

حق رای در تعاونیها برای هرعضو بدون توجه به درصد سهامش یک رای می باشد، حتی اگر اعضا سرمایه و سهم یکسانی از سود نداشته باشند یعنی برخلاف سایر اشخاص حقوقی نسبت سهام در تعداد حق رای تاثیری ندارد. در واقع میتوان گفت تعاونی، به سرمایه متکی نبوده بلکه متکی به اعضاء است.
بازرس در تعاونی مانند سهامی خاص نباید با اعضای هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشد. همچنین مدیر عامل تعاونی می‌تواند از اعضای هیئت مدیره یا خارج از اعضای هیئت مدیره باشد. بازرس ممکن است یک نفر یا بیشتر باشد. بازرس برای یک دوره مالی انتخاب می شوند و میتوان دوباره آن ها را انتخاب و تمدید نمود. 
از دلایل انحلال تعاونی میتوان به تمام شدن مدت، کم شدن تعداد اعضا از حد نصاب مشخص شده و ورشکستگی اشاره کرد.
ازجمله مهم‌ترین مزیت تعاونی تسهیلات قانونی و معافیت‌های مالیاتی است که به آنها تعلق می گیرد و ازجمله مهم‌ترین معایب تعاونی میتوان به روند تشکیل و ثبت و تصمیم گیری زمان بر آن اشاره کرد.
مواردی که در اساسنامه تعاونی باید درج گردد: موضوع فعالیت، مدت، نوع تعاونی، نشانی مرکز اصلی ، مقررات مربوط به اعضاء، انحلال و تصفیه، میزان سرمایه، مقررات مالی و کار، حداقل و حداکثر اعضا به نسبت سرمایه و ....
مطابق ماده 4 قانون تعاونی؛ باید در ترازنامه خود بخشی از درآمد خود را ( که نباید کمتر از پانزده درصد باشد) به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر بگیرند. ذخیره احتیاطی پیش بینی جهت جبران ضرر های احتمالی و توسعه فعالیت می باشد. تقسیم سود سهام پس از منظور کردن ذخیره احتیاطی قابل انجام است.
مطابق ماده6 قانون تعاونی که شرایط تشکیل اتحادیه تعاونی را بیان می کند، اتحادیه تعاونی با عضویت شرکتها و تعاونیهای داوطلب و با حداقل 7 عضو که دارای موضوع فعالیت واحد باشند در سطح شهرستان یا استان تشکیل می‌شوند.  

مطابق ماده6 قانون تعاونی؛ موسسین تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونیها آشنائی کافی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاسهای آموزشی یکروزه که اداره کل تعاون استان تعیین می‌کند و زمان تشکیل آن حداکثر یک هفته از تاریخ تسلیم تقاضا خواهد بود حضور پیدا کنند.
اهداف تشکیل تعاونی
جهت پوشش دادن قشرهای کم درآمد زمانی که وضعیت اقتصادی مطلوب نبوده و مردم توان خرید نداشته باشند؛ در واقع هدف اصلی تشکیل تعاونی کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و تامین احتیاجات افراد نیازمند جامعه است به عنوان مثال تعاونی مسکن برای قشرهای کم درآمد مسکن با قیمت مناسب فراهم می کند.
طبق ماده اول قانون تعاونی، از جمله اهداف تشکیل و ثبت شرکت تعاونی؛ جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت، اشتغال زایی، قرار دادن وسائل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت، پیشگیری از انحصار، احتکار، تورم، اضرار به غیر بود.
انواع تعاونی
تعاونی بر حسب نوع فعالیت، نوع عضویت، نوع گرایش به انواع مختلف تقسیم می شود:

انواع تعاونی بر حسب نوع فعالیت : 

1. تعاونی تولیدی: جهت اداره یک واحد تولیدی و فعالیت در زمینه اموری مانند دامداری، کشاورزی، دامپروری، صنعت، پرورش و صید ماهی، شیلات، عمران شهری، معدن، روستائی، عشایری و فعالیت هایی مشابه تاسیس می شود.  

2. تعاونی توزیعی: مطابق ماده 27 جهت فعالیت در زمینه اموری مانند تهیه و توزیع کالا، خدمات، مسکن و سایر نیازمندیها فعالیت می‌نمایند و نیازهای مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان را تامین می کند. 

انواع تعاونی بر حسب نوع عضویت: 

1. تعاونی عام:  عضویت در این نوع از تعاونی برای همه آزاد است، جهت تشکیل این تعاونی تعداد اعضاء حداقل ۵۰۰ نفر می باشد و تعیین دقیق تعداد، بسته به نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می‌شود. جهت تامین بخشی از سرمایه اولیه و یا افزایش سرمایه سهام آن را به عموم عرضه می نمایند. 


2.تعاونی خاص: عضویت در این نوع از تعاونی مختص به گروه خاصی می باشد مانند: کشاورزان، کارگران، ایثارگران، کارمندان، زنان، دانشجویان، مشاغل خاص و موارد مشابه. 

انواع تعاونی بر حسب نوع گرایش: 
فرش دستباف، خدماتی، کشاورزی، مسکن، تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان، تأمین‌کننده نیاز مصرف‌کنندگان، صنعتی، اعتبار، معدنی، منابع طبیعی، حمل و نقل، تعاونی روستایی، چند منظوره، تعاونی مصرف.

مدارک جهت ثبت تعاونی
1) تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی.
2) تهیه لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضا هیات مدیره و بازرس یا بازرسان.
3) لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیر عامل.
4) گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت.
5) گواهی عدم سوء پیشینه.
6) دعوت‌نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه.
7) اساسنامه تصویب شده تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه ( اساسنامه شرکتهای تعاونی توسط وزارت تعاون به صورت نمونه اساسنامه موجود بوده و در اختیار افرادی که تصمیم به ثبت تعاونی دارند قرار می‌گیرد). 
8) صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در 3 نسخه.
9) لیست اسامی و امضا حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه.
10) صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز.
11) رسید پرداخت سرمایه طبق اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه.
12) جهت ثبت تعاونی اخذ مجوز ثبت از اداره تعاون الزامیست.
تبصره 2 ماده 8 کارکنان رسمی و پیمانی دولت با ارائه گواهی یا حکم کارگزینی از بند ب و ج معافند.
مراحل ثبت تعاونی
 ( برگرفته از سایت وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی)
1) مطابق ماده 7 قانون تعاونی جهت ثبت شرکت تعاونی ابتدا هیئت مؤسس دارای شرایط قانونی متشکل از تشکیل شده و اساسنامه را منطبق بر قانون تعاونی تنظیم نموده و از افرادی که شرایط عضو شدن را دارند دعوت می‌کنند.
اساسنامه تعاونی که توسط هیئت مؤسس پیشنهاد شده است پس از بررسی با موافقت حداقل دو سوم اعضا تصویب می شود. 
مطابق ماده 8 قانون تعاونی؛ هیات مؤسس در طرح پیشنهادی، ضرورت تأسیس تعاونی و ارائه دلایل توجیهی مبنی بر تناسب هدفهای تشکیل تعاونی با هدفها و برنامه‌های مصوب جمهوری اسلامی ایران با ذکر میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز طرح، تعداد و مشخصات داوطلبان، قید میزان سهم لازم التادیه هر عضو، سوابق و مهارتهای آنان در رشته فعالیت موردنظر، نام شعبه صندوق تعاون برای افتتاح حسابهای تعاونی را ذکر نموده و با معرفی نماینده تام‌الاختیار به اداره کل تعاون ارائه می‌نماید.
2)هیئت مؤسس پس از آماده نمودن اساسنامه و سایر مشخصات تعاونی؛ جهت دریافت موافقت نامه تشکیل تعاونی از وزارت تعاون اقدام می‌نمایند. 
3)اداره کل / اداره تعاون پس از دریافت تقاضای تشکیل تعاونی و بررسی طرح پیشنهادی طی مدت 5 روز نظر مثبت یا منفی خود را به هیات مؤسس اعلام نموده و در صورت موافقت، فرمهای مورد نیاز و نمونه اساسنامه را در اختیار نماینده هیات موسس قرار می دهد. 

4) مطابق ماده 19 قانون تعاونی هیات موسس پس از دریافت موافقت نامه و اجازه‌نامه جهت تکمیل پرونده، فهرست اسامی و مشخصات اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل، بازرس یا بازرسان و کلیه اعضاء تنظیم و به اداره کل / اداره تعاون تحویل می‌گردد. 
5) مطابق ماده 20 قانون تعاونی مدارک لازم ظرف مدت 5 روز از طریق اداره کل / اداره تعاون به اداره ثبت شرکتها ارسال می‌شود. اداره کل / اداره تعاون پس از انجام اقدامات اداره ثبت شرکتها و صدور آگهی تأسیس، نسبت به صدور پروانه تأسیس تعاونی اقدام خواهد نمود. در هر حال نظارت، حسابرسی و رسیدگی به شکایات و سایر اقدامات پس از تأسیس تعاونی بعهده اداره کل / اداره تعاون خواهد بود.
 
6) پس از ثبت تعاونی پروانه تأسیس تعاونی توسط وزارت تعاون صادر می‌شود.


ثبت شرکت تضامنی

​​​​​​​
معنی تضامنی در لغت به کفیل و ضامن همدیگر شدن؛ می باشد و در اصطلاح حقوقی آن یعنی ایجاد تعهد و شراکت مالی به نحوی که هریک از اعضا مسئول پرداخت تمامی بدهی و قروض شخص حقوقی بوده و همینطور هریک از اعضا حق دریافت تمامی مطالبات را داشته باشد. مطابق ماده 116 قانون تجارت تضامنی شخص حقوقی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. در واقع اساس تشکیل تضامنی این است که ‌اگر دارایی برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض است. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان‌ لم‌ یکن خواهد بود.
شرایط و ویژگی های ثبت شرکت تضامنی
شخص حقوقی تضامنی با حداقل دو نفر به عنوان شریک ثبت می شود.
یکی از مهمترین دلایل تفاوت تضامنی از سایر اشخاص حقوقی تجاری یا موسسات غیر تجاری نام و تعهد سرمایه است. مطابق ماده ۱۱۷ قانون تجارت در نام تضامنی الزاما عبارت تضامنی و نام حداقل یکی از شرکاء ذکر می شود؛ در صورتیکه در نام، اسم سایر شرکاء نباشد با عناوینی مانند و شرکاء و یا برادران و... اعلام می شود به طور مثال: تضامنی بهرامی و برادران و یا تضامنی بهرامی و شرکاء. ( اعلام نام شریک در نام علاوه بر اینکه روند قانونی می باشد هم باعث اعتباربخشی می شود و هم معرف ضمانت شرکاء).
حتما باید در اسم؛ تضامنی درج شود که معرف شخصیت حقوقی می باشد. چنانچه شریکی که نامش اعلام شده است فوت نموده و یا خارج شود باید اسم ایشان را از نام خارج نموده و نام دیگری به جای ایشان معرفی شود چرا که نام قابل انتقال نیست و کسی نمی تواند از نام و اعتبار شخص دیگر برای امور تجاری خود استفاده نماید مثلا برای صرافی ها.

مطابق ماده ۱۱۸ قانون تجارت، تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم (قیمت گذاری) و تسلیم شده باشد یعنی سرمایه اعلام شده مانند مسئولیت محدود در اختیار هیات مدیره قرار می‌گیرد. پرداخت سرمایه به صورت واقعی الزام نیست و در صورت اقرار کتبی اعضا هیات مدیره و تائید دریافت سرمایه کفایت می کند.
مطابق ماده 116 قانون تجارت که برای شرکا در تضامنی مسئولیت تضامنی اعلام شده است؛ این مسئولیت بر عهده تمام شرکا می باشد. یعنی در صورتی که دارایی و سرمایه کمتر از دیون و قروض باشد هر یک از شرکا به تنهایی در قبال طلبکاران جهت پرداخت تمام حقوق و دیون مسئول بوده همچنین هر شریک به تنهایی مسئول پرداخت کلیه بدهی‎ها می باشد؛ اگر قراردادی غیر از این منعقد شود باطل بوده و از نظر قانونی فاقد ارزش و اعتبار می باشد. به طور مثال اگر شخص حقوقی دارای3 شریک و سرمایه 300هزار تومان باش و بدهی آن چهارصد هزار تومان، تمام شرکا (هر سه نفر) متضامناً مسئولیت پرداخت چهارصد هزار تومان را خواهند داشت یعنی طلبکاران از هر کدام از شرکاء که بخواهند میتوانند طلب خود را مطالبه کنند. طلب بدهکاران از یکی از شرکا مانع طلب از دیگر شرکا نمی باشد. 
بر اساس ماده ۱۹۹ قانون تجارت، در تضامنی تقسیم سود و زیان بین شرکا به نسبت سهم الشرکه می باشد. 
برای تقسیم سود تضامنی باید مطابق ماده ۱۳۲ قانون تجارت اگر سهم الشرکه شرکا به دلیل ضررهای وارده کم شود؛ تا جبران شدن این ضررها، هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع خواهد بود. همچنین اگر سرمایه به دلیل ضررهای وارده کم شود نمی توان هیچ کدام از شرکاء را مجبور به پرداخت سرمایه بیشتر از آنچه که در شرکتنامه تعیین شده است، نمود.
مطابق ماده ۱۳۵ تضامنی با رضایت و موافقت تمام شرکا قابل تبدیل به سهامی یا نوع دیگری از شخصیت حقوقی می باشد.
اعضای هیات مدیره حداقل ۱ نفر می باشد. اعضای هیئت مدیره نمی توانند از کارمندان دولت باشند. مدت تصدی اعضای هیئت مدیره می تواند محدود و یا مدت نامحدود باشد .
مواد 136 تا 149 قانون تجارت موارد مربوط به انحلال و فسخ تضامنی را اعلام میدارد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تضامنی
ارایه مدارک شناسایی تمام اعضا و شرکا ( کارت ملی و شناسنامه ).
تکمیل و ارائه مواردی مانند ( آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن میزان سهم الشرکه  هر یک از شرکا و سمت های اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن سرمایه، مشخص نمودن موضوع فعالیت، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام (مطابق شرایط اعلام شده).
اخذ مجوز مورد نیاز از بانک مرکزی برای صرافی ها.
تکمیل شرکتنامه، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره، صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط تمام شرکاء و اعضا هیات مدیره امضاء شده باشد.
​​​​​​​
مراحل ثبت شرکت تضامنی
1- در صورت تمایل به انجام درخواست توسط مجموعه ما پس از عقد قرارداد مدارک مورد نیاز درخواست می شود
2- تکمیل مدارک و مشخصات مورد نیاز( تکمیل و ارایه مواردی مانند آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن میزان سهم الشرکه هر یک از شرکا و سمت های اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن موضوع فعالیت ، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام؛ از بانک مرکزی برای صرافی ها.
3-تکمیل شرکتنامه، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره،  صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط تمام شرکاء و اعضا هیات مدیره امضاء شده باشد.
4-ثبت درخواست و اخذ تاییدیه نام: پس از انتخاب نام مناسب، اسامی جهت بررسی به اداره ارسال می گردد و در صورت دارا بودن شرایط یکی از نام ها مورد تایید قرار می گیرد.
5-امضا اوراق ثبتی و ارسال به اداره ثبت شرکتها جهت بررسی توسط کارشناس.
6-پس از بررسی توسط کارشناس و در صورت تایید تمام موارد ؛ آگهی و شماره ثبت صادر می شود.
7-دریافت آگهی و اوراق ثبتی توسط وکیل.
8-پرداخت روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار.
9-اقدام جهت اخذ دفاتر پلمپ مالیاتی (در بخش دفاتر پلمپ به طور کامل شرح داده شده است).


ثبت شرکت در مناطق آزاد

منطقه آزاد  Free trade zone مناطقی هستند که در مناطق بندری یا غیر بندری در نظر گرفته میشوند و دارای قوانین مختص به خود جهت امور تجاری هستند و شامل قوانین تعریف شده گمرکی مالیاتی و........... در سرزمین اصلی نیستند و به صورت ویژه  حراست و حفاظت میشوند. 
​​​​​​​

مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد

آسان تر بودن روند اداری انجام امور، بخشودگی عوارض گمرکی واردات و صادرات، کسب درآمد ارزی، انجام معاملات ارزی، گسترش فعالیت های بین المللی، جذب سرمایه گذار خارحی، سهولت در امور اداری و ارزی بانکی،  واردات و صادرات، معافیت های مالیاتی و گمرکی، اتباع جهت ورود و خروج به روادید نیازی ندارند و ویزا در کمتر از ۴۸ ساعت صادر خواهد شد، ایجاد فرصت های شغلی جدید، دستیابی به فناوری پیشرفته، جذب سرمایه های خارجی، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم، محرومیت زدائی از مناطقی که امکان رشد و توسعه دارند، مالکیت صد درصدی واحدهای تولیدی برای سرمایه‌گذاران خارجی.

مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران

در حال حاضر مطابق مقررات دبیرخانه شورای عالی مناطق ۷ منطقه آزاد و مطابق مقررات وزارت راه و شهرسازی یک منطقه آزاد فرودگاهی تایید شده است و در مجموع ایران دارای 8 منطقه آزاد تجاری صنعتی می باشد.
لیست مناطق آزاد ایران 
۱.  منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار (استان سیستان و بلوچستان).
۲. منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم (استان هرمزگان، شهرستان قشم).
 ۳. منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش (استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه).
۴. منطقه آزاد تجاری - صنعتی اروند (استان خوزستان، شهرستان آبادان).
  ۵. منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی (استان گیلان، شهرتان انزلی).
  ۶. منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس (استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا).
  ۷. منطقه آزاد تجاری -  صنعتی ماکو (استان آذربایجان شرقی، شهرستان ماکو و چالدران).
  ۸. منطقه آزاد فرودگاهی امام خمینی.


مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد

کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا. 
اگر شخص حقوقی به عنوان عضو یا شریک معرفی می شود ارائه ی روزنامه رسمی و معرفی یک شخص به عنوان نماینده.
ارائه ی گواهی عدم سوء پیشینه ی اعضا.
تاییدیه تست عدم اعتیاد مدیرعامل.
تکمیل مواردی مانند: نام کامل یا موسسه به زبان فارسی، نوع یا موسسه و موضوع فعالیت آن، میزان سرمایه، نشانی مرکز اصلی، مشخص نمودن سمت اعضا، تعیین میزان سهم هر یک از شرکا.
اظهارنامه، تقاضانامه، شرکتنامه ثبت امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا ( بر اساس نوع شخصیت حقوقی مدنظر ).
اساسنامه امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
صورتجلسه مجمع عمومی موسسین امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
گواهی بانکی واریز ۳۵ درصد سرمایه نقدی در سهامی از یکی از بانک های منطقه.
تقویم نامه ی سرمایه غیرنقدی که به تأیید کارشناس رسمی دادگستری رسیده باشد.
اخذ مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه مورد نظر که توسط مدیریت بازرگانی سازمان همان منطقه صادر می شود
در مورد اشخاص حقوقی خارجی تهیه و ارائه اصل اختیارنامه نمایندگی و مجوز تاسیس شعبه اشخاص در ایران ( کلیه اسناد و مدارک توسط اشخاص حقوقی خارجی باید به صورت رسمی به زبان فارسی نیز ارائه شود ).
مراحل ثبت شرکت ها در مناطق آزاد تجاری
درخواست صدور مجوز ثبت شرکت از معاونت اقتصادی.  
انتخاب اسامی و تکمیل فرم مربوط به درخواست تعیین نام توسط متقاضی.
بررسی اسامی و تایید نام توسط واحد ثبتی. 
اخذ مجوز سرمایه گذاری و سایر مجوزهای مربوط به ثبت شرکت در منطقه آزاد.
ارائه مدارک و فرمها به متقاضی ثبت شرکت.
تکمیل مدارک و فرمها توسط متقاضی و ارائه به اداره ثبت.
بررسی مدارک توسط واحد ثبتی
پرداخت واریزی ثبت شرکت ارائه فیش واریزی به اداره ثبت.
تایید ثبت شرکت و صدور آگهی ثبت شرکت.
اخذ پلمپ دفاتر تجاری.

ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی

مناطق ویژه اقتصادی محدوده جغرافیایی مشخص شده ای در مرزها یا در داخل کشور است که هدف آن جذب سرمایه های خارجی و داخلی، ایجاد بستر مناسب جهت تولید و انجام فعالیت های تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه خدمات بهتر برای حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی.
مزیت فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی 
ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی.
 معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده.
صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان.


لیست مناطق ویژه اقتصادی ایران

منطقه ویژه اقتصادی سرخس ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سرخس ).
منطقه ویژه اقتصادی سیستان ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان رامشار ).
منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ( استان کرمان ، شهرستان سیرجان ).
منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ( استان لرستان ).
منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سبزوار ).
منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم ( استان کرمان ، شهرستان بم ).
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ( استان قم ، شهرستان قم ).
 منطقه ویژه اقتصادی لرستان ( استان لرستان ).
 منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( استان آذربایجان شرقی ، شهرستان تبریز ).
 منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب ( استان کرمانشاه ، شهرستان اسلام آباد غرب ).
منطقه ویژه اقتصادی پیام ( استان البرز، شهرستان کرج ).
منطقه ویژه اقتصادی شیراز ( استان فارس ، شهرستان شیراز ).
 منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ( استان کرمان ، شهرستان رفسنجان ).
منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ( استان بوشهر ، شهرستان بوشهر ).
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ( استان خوزستان ، شهرستان بندر امام خمینی ( ره ) ).
منطقه ویژه اقتصادی تجاری سلماس ( استان آذربایجان غربی ، شهرستان سلماس ).
منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ( استان هرمزگان ، شهرستان بندر عباس ).
 منطقه ویژه اقتصادی عسلویه ( استان بوشهر ، شهرستان کنگان ).
منطقه ویژه اقتصادی کاوه ( استان مرکزی ، شهرستان ساوه ).
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ( استان تهران ، شهرستان تهران ).
منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد ( استان مازندران ، شهرستان بهشهر ).
 منطقه آزاد ویژه ویژه اقتصادی چابهار ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان چابهار ).
منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ( استان هرمزگان ، شهرستان بندرعباس ).
منطقه ویژه اقتصادی یزد ( استان یزد ، شهرستان یزد ).


تفاوت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در مناطق ویژه اقتصادی، خرده‌فروشی کالا فقط برای اتباع خارجی ممکن است، اما در مناطق آزاد، خرده‌فروشی هم برای اتباع خارجی و هم اشخاص داخلی امکان‌پذیر می باشد.
 
معافیت‌های گمرکی و مالیاتی در مناطق آزاد صفر یا بسیار پایین است، معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد به  مدت ۱۵ سال است، اما مناطق ویژه اقتصادی فقط شامل تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور می باشند.

دریافت ویزا برای اتباع خارجی در مناطق آزاد بر اساس مقررات مرزی در نظر گرفته شده است؛ اما در مناطق ویژه اقتصادی، تابع قوانین و مقررات داخل کشور می باشد.

عوارض گمرکی و صادرات و همچنین واردات کالا در مناطق آزاد شامل بخشودگی کامل سهم دولت است، اما در مناطق ویژه صد درصد نبوده و بسته به موضوع فعالیت تخصصی منطقه متفاوت است، معافیت عوارض گمرکی در مناطق ویژه تا سقف ارزش افزوده کالای تولیدی می‌باشد.
ارایه تسهیلات خاص در زمینه اشتغال و بیمه‌های اجتماعی برای فعالیت افراد خارجی در مناطق آزاد، که این موضوع در مورد مناطق ویژه اقتصادی به صورت ثابت، از قانون کار اتباع خارجی در داخل کشور تبعیت می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در منطقه ویژه اقتصادی
کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا.
اگر شخص حقوقی به عنوان عضو یا شریک معرفی می شود ارائه ی روزنامه رسمی و معرفی یک شخص به عنوان نماینده.
ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه ی اعضا ( بسته به شرایط محل ثبت مورد نظر).
تکمیل مواردی مانند: نام کامل شخص حقوقی تجاری یا موسسه به زبان فارسی، نوع شخص حقوقی تجاری یا موسسه و موضوع فعالیت آن، میزان سرمایه، نشانی مرکز اصلی، مشخص نمودن سمت اعضا، تعیین میزان سهم هر یک از شرکا.
اظهارنامه، تقاضانامه، شرکتنامه ثبت امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا ( بر اساس نوع شخص حقوقی تجاری مدنظر ).
اساسنامه امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
صورتجلسه مجمع عمومی موسسین امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره امضا شده توسط تمام اعضا و شرکا.
گواهی بانکی واریز ۳۵ درصد سرمایه نقدی در سهامی از یکی از بانک های منطقه.
تقویم نامه ی سرمایه غیرنقدی که به تأیید کارشناس رسمی دادگستری رسیده باشد.
اخذ مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه ی مورد نظر که توسط مدیریت بازرگانی سازمان همان منطقه صادر می شود ( بسته به شرایط محل ثبت و موضوع مورد نظر ).
در مورد اشخاص حقوقی خارجی تهیه و ارائه اصل اختیارنامه نمایندگی و مجوز تاسیس شعبه اشخاص.


مراحل ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی

در صورت تمایل به انجام درخواست توسط مجموعه ما پس از عقد قرارداد مدارک مورد نیاز درخواست می شود .

تکمیل مدارک و مشخصات مورد نیاز ( تکمیل و ارایه مواردی مانند آدرس و کد پستی و سکونت اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن میزان سهم الشرکه هر یک از شرکا و سمت های اعضا هیات مدیره، مشخص نمودن موضوع فعالیت ، انتخاب اسامی مدنظر جهت نام (حداقل 5 اسم که دارای 3 سیلاب خاص باشند، شرایط انتخاب نام در بخش های دیگر اعلام گردیده است )، اخذ مجوز مورد نیاز در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت .

تکمیل ( تقاضانامه، شرکتنامه، اظهارنامه بر اساس شخص حقوقی مدنظر) صورت جلسه هیئت مدیره، صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که توسط تمام شرکاء و اعضا هیات مدیره امضاء شده باشد.
ثبت درخواست و اخذ تاییدیه نام: پس از انتخاب نام مناسب ( ضوابط انتخاب نام در بخش های قبلی اشاره شده است(  اسامی جهت بررسی به اداره ارسال می گردد و در صورت دارا بودن شرایط یکی از نام ها مورد تایید قرار می گیرد.
امضا اوراق ثبتی و ارسال به اداره ثبت شرکتها جهت بررسی توسط کارشناس.
پس از بررسی توسط کارشناس و در صورت تایید تمام موارد ؛ آگهی و شماره ثبت صادر می شود.
دریافت آگهی و اوراق ثبتی توسط وکیل
پرداخت روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار.
اقدام جهت اخذ دفاتر پلمپ مالیاتی (در بخش دفاتر پلمپ به طور کامل شرح داده شده است).

ثبت شرکت دانش بنیان

شخصیتی حقوقی اعم از تعاونی، موسسه غیرتجاری، مسئولیت محدود و... است که در زمینه فناوری های نو و دارای ارزش افزوده، فعالیت می کند. ملاک عمل اخذ تاییدیه از معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری است.
 معیارهای ارزیابی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید. 

 

انواع شرکتهای دانش بنیان 

 برای کسب اطلاعات جامع تر می توانید به قسمت خدمات ثبت شرکت دانش بنیان مراجعه نمایید.

قوانین مالیاتی شرکتها

همان طور که اشخاص حقیقی دارای کدملی هستند اشخاص حقوقی نیز دارای کد مالیاتی جهت احراز هویت هستند. قبلا یک کد ۱۲ رقمی به عنوان کد اقتصادی (کد مالیاتی) از طرف سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی که در حال فعالیت بوده و صاحب کسب و کاری می باشند؛ اختصاص داده میشد. اما در روند جدید صدور کد اقتصادی شناسه ملی به عنوان کد اقتصادی اختصاص داده شده است.
مطابق قانون مالیاتی اشخاص حقوقی تجاری و غیر تجاری پس از ثبت شدن در اداره ثبت شرکتها، موظف هستند طی دو ماه نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی) خود اقدام نمایند. بر این اساس، تمام شرکتها و موسسات ثبت شده مکلف به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی) می باشند.
همان طور که در بالا اشاره شد، تا دو ماه پس از ثبت شرکت که موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی) می باشند باید نسبت به پرداخت مالیات نیم در هزار سرمایه اقدام نمود، در غیراینصورت و پس از گذشت این مدت زمان جریمه آن را باید پرداخت نمود.
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مشغول به فعالیت اقتصادی و تجاری هستند موظف هستند نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی) اقدام نمایند، تنها برخی افراد نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی) معاف می باشند که در ذیل به آن ها اشاره شده است.


مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

تکمیل، مهر و امضا دفترچه ثبت نام.

تکمیل، مهر و امضا فرم های همان واحد مالیاتی. 

برابر با اصل و کپی مدارک شناسایی تمام اعضای هیات مدیره، سهامداران / شرکا.

برابر با اصل و کپی تمام مدارک ثبتی ( اساسنامه، اظهارنامه سهامی / شرکتنامه و تقاضانامه اشخاص حقوقی غیر سهامی، آگهی تاسیس و تمامی تغییرات، روزنامه رسمی و تمامی تغییرات، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، صورتجلسه هیات مدیره).

در صورتیکه مالکیت آدرس اعلامی به عنوان محل فعالیت به نام شخص حقوقی باشد ارایه برابر با اصل و کپی سند مالکیت شخص حقوقی و در صورتی که آدرس اعلامی استیجاری باشد، ارایه برابر با اصل و کپی اجاره نامه رسمی و دارای کد رهگیری

ارائه گواهی امضا صاحبان حق امضا.

اعلام شماره حساب شخص حقوقی یا یکی از اعضا جهت ثبت نام سامانه سازمان امور مالیاتی.
مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی (کد مالیاتی).
تکمیل تمام مدارک اعلام شده.
ارایه مدارک به ممیز دارایی توسط یکی از اعضا هییت مدره یا وکیل ( با نامه نمایندگی).
اخذ نامه مستغلات از ممیز حوزه مالیاتی.
ارایه نامه مستغلات به ممیز اداره ثبت اسناد جهت بررسی صحت اجاره نامه و سند ارایه شده
اخذ تاییدیه مستغلات و ارایه به ممیز دارایی.
بررسی پرونده و صدور کد اقتصادی.

مراحل ثبت نام و اخذ کد اقتصادی جدید.
سوالاتی که پیرامون ثبت شرکت ممکن است برای افراد مطرح شود:
1.آیا افراد غیر ایرانی هم میتوانند شخص حقوقی ثبت شده ای در ایران داشته باشند ؟ بله افراد غیر ایرانی هم میتوانند عضو باشند و هم میتوانند صاحب سهام باشند .
2.آیا پس از ثبت شرکت میتوان قالب آن را تغییر داد ؟‌بله تبدیل به نوع دیگر قابل انجام است .
3.تعداد اعضا برای ثبت شرکت چند نفر باید باشد : بسته به نوع شخص حقوقی تعداد اعضا متفاوت و متغیر می باشد در مسئولیت محدود و موسسات حداقل دو نفر و در سهامی خاص حداقل ۳نفر به عنوان عضو باید معرفی شوند .
4. در صورت از بین رفتن و یا مفقود شدن مدارک ثبت چه کاری باید انجام داد ؟ می توان برای اخذ المثنی مدارک ثبتی اقدام نمود.
5.شعبه / نمایندگی: یکی از واحدهای شخص حقوقی است که می تواند فعالیت شخص حقوقی را در منطقه ای  دیگر ، گسترش دهد. حدود و اختیارات و میزان استقلال یک شعبه با موافقت شخص حقوقی اصلی تعیین می شود و مسئولیت حقوقی شعبه بر عهده شخص حقوقی اصلی خواهد بود. شعبه هم میتواند از یک شخص حقوقی ایرانی در همان استان یا استانی دیگر باشد یا از یک شخص حقوقی غیر ایرانی در ایران .

6. نام چه شرایطی باید داشته باشد: نام حداقل از ۳سیلاب انتخاب میشود که هر سه کلمه بایستی ریشه و اصالت فارسی و ایرانی داشته باشند. با شئونات انقلاب اسلامی ایران هیچ منافاتی نداشته باشند.

7. مناطق آزاد : منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از برخی مقررات جاری کشور خارج بوده  و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیتهای مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید. ایران 8 منطقه آزاد تجاری صنعتی دارد : ۱.چابهار۲. قشم  ۳. کیش  ۴. اروند  ۵. انزلی  ۶. سلفچگان  ۷. ارس  ۸.ماکو

8. پس از ثبت چه تکالیف و اقداماتی  قانونی ضروری است ؟ پس از ثبت بایستی نسبت به انجام امور مالیاتی – ثبت برند – اخذ کارت بازرگانی و.... اقدام نمود که برای دریافت اطلاعات کامل میتوانید با مشاورین متخصص  تماس بگیرید و تمامی امور خود را انجام دهید به نحوی که با مشکلی مواجهه نشوید.

برای آگاهی از تمام  موارد فوق و صدها موردی که در اینجا به آن ها اشاره نشد بهتر نیست از ابتدا که تصمیم به شروع کسب و کار خود نمودید از مشاور رایگان آگاه به تمام این موارد مشاوره ای کامل دریافت کنید. شاید سوال مطرح شود که ثبت کاری بسیار راحت است و پیچیدگی ندارد و هر کسی خودش میتواند برای ثبت اقدام نماید و احتمالا بسیاری از دوستان تصور می کنند متن تمامی امور از سایت قابل کپی برداری است، اما بدانید ثبت همچون سایر امور هم ظرافت های خاص خودش را دارد و هم متخصص و کاربلد خود را دارد که در کمترین زمان و به صحیح ترین شیوه کار را انجام دهد به طوری که با هیچ گونه مشکل قانونی و زمانی مواجهه نشوید و با اطمینان خاطر گام های پیش رو را بردارید، پس صحیح ترین و اصولی ترین کاری که می توانید انجام دهید واگذار کردن تصمیم تان به یک متخصص می باشد که با خاطری آسوده گام های پیش رو را بردارید.