تعریف لوگو(نشان/علامت تجاری)
اهمیت طراحی لوگو(علامت/نشان تجاری)
نکاتی که در طراحی لوگو(علامت/نشان تجاری) باید مدنظر قرار داد
انواع طراحی لوگو(علامت/نشان تجاری)
غرض از ثبت لوگو(نشان/علامت تجاری)
پیش از پرداختن به بحث طراحی لوگو ابتدا باید بدانیم لوگو چیست؟ در ادامه تعریفی از لوگو یا همان علامت/نشان تجاری ارائه می دهیم و جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد لوگو(نشان/علامت تجاری) می توانید به بخش مدارک و مراحل ثبت برند مراجعه فرمایید.
ماده ۱ قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات، علامت تجاری را این گونه تعریف می کند :
لوگو(علامت تجاری) هر گونه علامتی شامل نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر و غیره که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجارتی در نظر گرفته می شود. ممکن است یک علامت تجارتی برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملكت در نظر گرفته شود" . به بیان دیگر لوگو؛ علامت یا نشان تجاری است که هر شخص یا شرکت تولید کننده، ارائه دهنده فعالیت ها و تمامی صاحبان کسب و کارها جهت معرفی خود به دیگران انتخاب نموده و در واقع این علامت و نشان معرف شخص یا شرکت بوده و باعث ایجاد تمایز با سایر رقبا خواهد بود و خصوصیات و ویژگی های محصول یا فعالیت ها را برای مشتری تداعی می¬کند. در واقع و در ساده ترین حالت لوگو(علامت/نشان) ترکیبی از تصاویر و نوشته ها می باشد. لوگو یکی از اساسی ترین نیازهای شرکت و سازمان ها می باشد چرا که لوگو بیانگر نوع کار و شخصیت شما می باشد.
اهمیت طراحی لوگو(علامت/نشان تجاری)
برای همه ما پیش آمده است که با نگاه کردن به یک تصویر یا نماد نام آن را به خاطر بیاوریم. استفاده از یک تصویر، سمبل یا نشانه از راه های معرفی خود و کسب و کار و اولین عاملی است که باعث شناسایی سازمان می شود. لوگوها حامل اطلاعاتی از برند، خدمات و محصولات است.
لوگو هویت محصول و خدمات است باعث اثرگذاری غیر مستقیم بر ناخودآگاه مخاطبان و جلب نظر ایشان می شود، بنابراین برای داشتن تبلیغاتی موثر و کارآمد داشتن لوگو و طراحی هوشمندانه آن امری بسیار مهم و ضروری است.
لوگو اگر به درستی طراحی شود باعث ایجاد تمایز بیشتر با رقبای داخلی و همینطور رقابت در سطح بین المللی می شود.
لوگو باید به نحوی طراحی شود که نمونه مشابهی نداشته و برای جلوگیری از کپی برداری، قابلیت ثبت را داشته باشد.
نکاتی که در طراحی لوگو(علامت/نشان تجاری) باید مدنظر قرار داد
صرفا زیبائی برای یک لوگو کارآمد نیست بلکه لوگو(علامت) باید به گونه ای طراحی شود که منتهی به دستیابی به اهداف مدنظر شود و هدف خود را به درستی به مخاطب بیان کند.
لوگوی مورد نظر ساده باشد، هرچقدر لوگو ساده تر طراحی شود به یاد ماندنی تر می شود. در واقع لوگو باید سهولت شناخت و تطبیق پذیری داشته باشد
طراحی لوگو به صورتی باشد که باعث جلب توجه مشتریان شود، از طراحی لوگو هایی که باعث اشتباه در انتخاب مشتریان می شوند پرهیز نمایید.
لوگو(علامت/نشان تجاری) باید متناسب با هر قشر از جامعه هدف خود طراحی شود.
لوگوی طراحی شده باید حامل معنا و مفهومی باشد، چرا که لوگو قرار است یک مفهوم را به مخاطب انتقال دهد. لوگو باید خدمت، هویت، شغل و ارزش های یک مجموعه را بیان کند. اگر لوگو صرفا به عنوان شکل طراحی شوند و فاقد معنا و مفهوم قابل انتقالی باشند، هیچ ارزشی ندارند.
لوگو تایپ
این نوع به طراحی نام کسب و کار به عنوان لوگو می پردازد، در واقع نام به شکل خاصی طراحی می شود مثلا طراحی گوگل. برخی از افراد، لوگوتایپها را با عنوان “طراحی لوگو اسم” می شناسند.
لوگوهایی که معمولا از چند حرفی که معمولا حروف اول اسامی هستند، نشانک یا لوگوهای مونوگرام می باشند، مثلا هواپیمایی ملی ایران که به اختصار هما گفته می شود.
علامت تصویری
این نوع از لوگوها دارای تصاویر گرافیکی می باشد که به عنوان نشانه آن کسب و کار در ذهن جای می گیرد مانند لوگوی پرنده توییتر.
علائم انتزاعی لوگو
در این لوگوها تصویر کاملی به عنوان لوگو ارائه نمی شود بلکه نماد مدنظر به شکل انتزاعی و هندسی طراحی می شود مانند گل آدیداس.
لوگوی ترکیبی
ترکیبی از علائم انتزاعی، علائم تصویری و متن می باشد. در واقع در این لوگوها یک متن با تصویر ترکیب می شود که می تواند بسیار اثرگذار باشد.
غرض اصلی از ثبت لوگو جلوگیری از رونوشت برداری از لوگو یا علامت تجاری است؛ یعنی اگر قبلا علامت یا نشان تجاری ثبت شده باشد آن لوگو(علامت) در آن زمینه دیگر قابلیت ثبت را ندارد.
جهت ایجاد تمایز برای خود و فعالیت شرکت از سایر رقبا.
جهت دریافت مشاوره رایگان اخذ رتبه، عدد 8 را به 09103518518 ارسال نمایید،
و یا با ما تماس حاصل فرمایید.